REGIONY | Obce | MÍSTNÍ STRÁNKY | Firmy | Restaurace | Ubytování |
V zájmu utrácení co nejvíce peněz z fondů EU v loňském roce se začalo zběsile opravovat a rekonstruovat na železnici. Totiž působení ministra Bárty na ministerstvu dopravy blahé paměti způsobilo totální rozvrat staveb silnic, na dráze se mu to naštěstí úplně uskutečnit nepodařilo, takže byly některé projekty aspoň "taknějak" připravené. Podmínkou ale bylo, že to jsou akce DO 1 miliardy, proto např. byla rozdělena akce zdvojkolejnění Opatovice-Steblová, původně mělo být včetně žst. Opatovice (-Pohřebačka), nakonec se udělala jen Stéblová a trať (díky původnímu zapojení vlečky do elektrárny to šlo poměrně snadno), Opatovice mají mj. pokračovat příští rok.
Přejezd u nádraží před rekonstrukcíToto divoké budování a zejména s ním spojené rekonstrukce veškerého (povětšinou již velmi muzeálního) zabezpečovacího zařízení (v okolí pro zajímavost Česká Skalice - Trutnov (trať), Trutnov - Teplice n. M. (přejezdy, žst. Adršpach), Chrudim - Hlinsko (trať, stanice, výstavba výhybny Cejřov), Stará Paka - M. Skála (trať, částečně stanice, tunely), Turnov – Liberec (trať), Liberec - Tanvald (komplet vše), Kořenov - Harrachov (komplet včetně zřízení výhybny Harrachov), žst. Týniště n. O., Rychnov n. Kn., Častolovice... to vše způsobilo, že v zásadě monopolní dodavatelé, tj. AŽD Praha a Starmon nejsou schopni dodat včas technologií zabezpečovacího zařízeni.
Takže aby se dalo vůbec jezdit, tak tam, kde to tolik nevadí (např. naše trať) a kde původní infrastruktura byla obsluhovaná ručně (tj. stále ještě máme kvalifikované zaměstnance), tam bylo zřízeno provizorní zabzař, to jsou ty šílené závory na kliku zdvíhané každá zvlášť, o věcech, co nejsou vidět nemluvě. Původně mělo být vše hotovo loni na konci června, podle poslední verze to má být letos v dubnu, já sázím spíše na ten červen, ale o rok později, než byl původní plán...
Zastávka v Žirči při rekonstrukci. Takto podobně vypadají nyní všechny rekonstruované zastávkyKaždopádně tím se skončit nemá, podle prozatímních plánů se má pokračovat s rekonstrukcí traťových úseků (teď jsou alespoň kolejově hotové stanice). S tím souvisí i možné zřízení výhybny Kuks. Technicky to tam půjde. Jde o to, že pokud by se kraj/MD rozhodli o změně systému R dopravy (např. pootočit takt o 30 min, uzel v Staré Pace), bez výhybny v Kuksu to nelze vyjezdit. I pro současný systém by výhybna Kuks měla význam pro řešení mimořádností a pro rekreační dopravu (Kuksáček). No a samo je tu výše zmíněný důvod dělení staveb (proto nejdřív stanice, pak trať a Kuks), tedy zase ta posvátná 1 miliarda.
Zároveň je potřeba jednoznačně dementovat zvěstí o elektrifikaci tratě z Jaroměře do Dvora. V současné době se elektrizují jen tratě se silnou osobní a zejména nákladní dopravou. Elektrifikace neznamená jen natáhnout troleje, ale zejména vybudovat trakční měnírnu pro napájení, což obnáší investici přinejmenším několika desítek milionů.
Stejně tak zprovoznění vlečky teplárny pro osobní dopravu naráží na několik zásadních problémů. Především vlečka je majetkem ČEZu, tedy nikoliv SŽDC. Minulé léto proběhnuvší opravu odbočení vlečky musel mimo jiné předcházet odkup výhybek od ČEZu pro SŽDC. Dále pro základní uvedení do stavu použitelného pro osobní dopravu (teď je nejvyšší rychlost 30km/h na přejezdech 10 km/h) - tj. zvýšení rychlosti na 50 až 60 km/h a zabezpečení přejezdů, na to je zapotřebí investice řádu 100 milionů Kč (v podstatě kompletně postavit znova). Tato varianta byla řešena loni studií SUDOPu a nevyšla jako rentabilní. No a v neposlední řadě čerstvě provedená rekonstrukce kolejiště železniční stanice Dvůr Králové nad Labem neumožňuje umístit k nástupišti více, než 2 vlaky, takže by bylo třeba kompletně změnit koncept dopravy (viz výše), přišli bychom o pravidelné křižování rychlíků v sudou celou hodinu a tím pádem by zanikla i oboustranná vazba autobusů ve směru Trutnov a Hostinné/Vrchlabí.
Cestující veřejnost bude v tomto a dalším roce obtěžována opět silnou výlukovou
činnosti (letos např. 107 dni výluky Jaroměř- Hradec Králové - nová žst.
Předměřice + velký most přes Labský náhon a trať v úseku Smiřice - Předměřice), má
začít 14.dubna. Náhradní autobusová doprava po zoufale přetížené silnici I/33
bude opravdu výživná. Nejrychlejší spoje v současnosti tento úsek vyjedou za 14
minut, autobusem se to i s časy na přestup pod 30 minut pravděpodobně nedá moc
zvládnout, bude zaveden zvláštní výlukový jízdní řád.
Kompletní seznam výluk
2016, přesné termíny se ale mohou lišit najdete ve velkém PDF dokumentu ZDE
A příští rok pak pravděpodobně opět vypukne činnost v úseku Jaromeř - St.Paka. No nezbývá nám, než to vydržet, nutno říci, že železniční infrastruktura vedlejších tratí byla naposledy tu a tam modernizována v raných 80. letech minulého století, mnohé stavby pamatují ale císaře Franze Josefa coby mladíka, takže na druhou stranu klobouk dolů před umem našich předků...
Vaše komentáře |