REGIONY | Obce | MÍSTNÍ STRÁNKY | Firmy | Restaurace | Ubytování |
Polovina krajských silnic nutně potřebuje opravy, přestože je zatím sjízdná. Jak řekl Martin Červíček, náměstek pro dopravu KH kraje, je problém v získání financí. Upozornil zároveň, že se mu podařilo loni do oprav podařilo investovat dvojnásobek oproti předchozím letům - 900 milionů Kč. Letos by do silnic v Královéhradeckém kraji mělo podle něj být investováno ještě více: miliarda a tři sta tisíc korun, z toho jde nemalá částka i na silnice na Královédvorsku (přes 170 mil. Kč). „Od starostů mám řadu podnětů na silnice, které opravdu opravu potřebují, ale zatím nejsou peníze. Potřebujme politickou podporu a také návaznost jednotlivých oprav, abychom zaručili sjízdnost a návaznost na silnice I. třídy,“ upozornil Červíček. Aby se silnice dostaly do požadovaného stavu, bylo by podle něj ale potřeba výšku investice udržet i řadu dalších let.
Za špatnou kvalitu silnic však nemůže jen nedostatek financí. Podle Milana Vaníčka z oddělení BESIP přispívá ke špatnému stavu vozovek mimo jiné nízká kvalita oprav a velkou měrou i kamionová doprava. Řešením by podle něj mohlo být převést kamionovou dopravu na železnici. To ale podle vyjádření Českých drah není možné. „V současnosti přeprava kamionů po železnici prakticky neexistuje. Využívají se jen speciální návěsy v kapsových vozech. Obchodní sklady navíc ani nejsou napojeny na železnici, ale vždy na dálnice. A poslední věc je zkrátka vysoká vyčerpanost tratí, není prostor na další spojení,“ vysvětlil Martin Hájek ze společnosti České dráhy. Stávajícímu koridoru, a tím tedy i silniční dopravě, by měly ulehčit nové tratě. To je ale zatím v budoucnosti.
Martin Konečný z Krajského ředitelství policie Pardubického kraje vidí problém kamionové dopravy z jiného hlediska. Řidiči kamionů podle něj na bezpečnostní přestávky často zastavují tak, že zavazí ostatním, a navíc znečišťují okolí. „Často tvrdí, že je zaměstnavatelé přetěžují a že nemají kde parkovat – lžou. Podle dopravců jsou řidiči naopak o parkování poučeni, takže pravda bude někde uprostřed. Placených míst na stání je dost a na jejich vyhledání existují i mobilní aplikace. Je to jen o pohodlnosti,“ myslí si Konečný.
Starosta Rohovládovy Bělé Václav Fišer vyzval k optimalizaci kamionové dopravy tak, aby kamiony sjížděly z dálnic co nejblíže svých překladišť. „Ve městech a obcích nemá tato doprava co dělat, pouze zvyšuje nebezpečnost dopravy,“ zdůraznil. Jedním z návrhů, který padl, byl využít jako řešení mýtný systém, který by pro tranzit zvýhodňoval využívání dálnic a silnic I. třídy na úkor okresních silnic.
To podle Milana Donta ze Státního fondu dopravní infrastruktury není řešení. „Pokud bychom přijali tezi, že mýtný systém dokáže regulovat dopravu, byla by D8 prázdná. Podél Labe vede ve stejném směru stejně dlouhá silnice, která je navíc levnější, ale kamiony přesto sjely na placenou dálnici,“ upozornil. Varuje taky proti „honu“ na kamiony. „Je potřeba si uvědomit, že městy neprojíždí jenom tak. Pomáhají uspokojovat naše potřeby, dováží nám jídlo,“ zdůrazňuje.
Zdroj: Magnusregio.cz
Vaše komentáře |