REGIONY | Obce | MÍSTNÍ STRÁNKY | Firmy | Restaurace | Ubytování |
Píše se rok 2055 a za účasti prezidenta republiky Václava Klause nejmladšího právě proběhlo slavnostní otevření Severního propojení města Dvůr Králové nad Labem. Nová komunikace začíná kruhovým objezdem u "Oční školy" po vyšším mostě přejíždí údolíčko Harťského potoka a Kotkovy ulice. Zpět na terén se komunikacStávající dopravní situace ve Dvoře Králové e dostane v ulici Šafaříkova, přejíždí Čechovu ulici a "u Fletchera" podjíždí Jiráskovu ulici. Poté se obloukem stáčí po svahu kolem starého mlýna na Slovany a novým mostem přes Labe plynule navazuje do ulice Štefánikova směrem k zoo.
Tato dlouho očekávaná a pouhých 830 m dlouhá komunikace vyřešila letité problémy města, a to zejména ve značně přetížených a nebezpečných ulicích Sladkovského, Fugnerova, křižovatky na Karlově a v ulici Husova až k mostu Jana Palacha. Všechny tyto komunikace se nyní postupně proměňují na klidnější městské bulváry s jednosměrným provozem s dostatečnými možnostmi pro provoz pěších a cyklistů. Nechybí ani řada podélných parkovacích míst, které scházely hlavně u městského muzea ve Sladkovského ulici.
Jednosměrnou se stala rovněž ulice Tylova (u knihovny). V ulici byly nově vysazeny stromy a vybudována řada parkovacích míst. Zároveň vznilo před knihovnou zklidňující rozšíření s možností vybudovat zde venkovní posezení s kavárnou. Podobných změn doznaly samozřejmě i další ulice v centru včetně náměstí.
Již v minulých desetiletích se podařilo vybudovat tzv. Východní přivaděč a Východní propojení, které odvedly tranzitní dopravu z Tyršovy ulice a hlavně z Legionářské (okolo pošty). Také se podařilo dostavět tzv. Hitlerovu dálnici, která uvolnila velmi hustý provoz kolem školy 5. května a v Lipnici. Všechna tato opatření rovněž řeší velký nárůst osobní i nákladní dopravy od rychlostní komunikace R11 ve směru na Hořice a dále do vnitrozemí.
Nyní již schází vybudovat jen takzvané "Západní propojení" - totiž prodloužení rekonstruovaného Benešova nábřeží podél řeky směrem k Verdeku. Tato komunikace značně zjednoduší přetíženou dopravu od Vrchlabí a Hostinného.
Nová dopravní situace - plán v roce 2055
Dvůr Králové nad Labem je tedy nyní se svojí dopravní infrastrukturou velmi dobře připraven na propojení nově vznikajících průmyslových zón města i na násobné zvýšení turistického ruchu. Zároveň je i samotné centrum města dobře a bezpečně dostupné všem občanům města jak autem, tak pěšky či na kole.
Konec pohádky, zpět k realitě:
Co se podaří a nepodaří zrealizovat a kdy - to je samozřejmě ve hvězdách. Stejně tak podoba popisovaných změn. Je ale fakt, že v současné době se podařilo zejména díky razanci osobnosti senátora Jiřího Hlavatého prosadit u krajských úřadů věci, o kterých se předchozímu vedením města ani nesnilo. Opravuje se silnice v Lipnici, připravuje se rekonstrukce Benešova nábřeží, mostu Jana Palacha, snad by se po letech měla konečně také udělat křižovatka u oční školy. Plánuje se rekonstukce Heydukovy ulice - a to i s plánovanou cyklostezkou, kterým pan senátor zas až tolik nefandí.
A hlavně - letos bude Královéhradecký kraj zadávat Územní studii části území Podkrkonoší (rozuměj Královédvorska), která by měla komplexně řešit veškeré druhy dopravy v regionu včetně jejich návazností na region širší (dokončení konec příštího roku). To by mělo být hlavním podkladem pro případnou revizi dopravní části územního plánu města, který už také něco pamatuje a samozřejmě bude potřeba jej přepracovat s ohledem na měnící se situaci v regionu.
V příloze k dnešní pohádce jsou 2 mapy - jednak v PDF pohádková dopravní část vycházející z nynějšího územního plánu (ÚP) a také aktuální mapa ze serveru www.mapy.cz
Autor: Jan Holan